poniedziałek, 9 lipca 2018

STARA HUTA... upamiętnienie wszystkich ofiar pomordowanych przez hitlerowców w czasie II wojny światowej.

09 lipca 2018 roku

Dzień 08 lipca 2018 roku był pięknym,słonecznym dniem na Zamojszczyźnie ... taki sam jak w czasie gdy rozpoczynała się II wojna światowa wywołana przez Niemców.
Gdyby można było zatrzymać lub wrócić ten czas...ile niewinnych istnień ludzkich można by było uratować?!

A do tego jeszcze wczorajsza 75 rocznica rzezi ludności polskiej przez ukraińskich banderowców na Wołyniu...dzieci,kobiet i mężczyzn tylko dlatego że byli Polakami!

Ku pamięci tamtej tragedii i o wyjątkowym jej bestialstwie dokonanym przez Ukraińców ( ...którym o ironio nawet po latach teraz pomaga Polska w ich zatrudnieniu!) odbyła się msza święta w POLSKIM Łucku z udziałem Prezydenta RP Pana Andrzeja Dudy.
Jak wielu Polaków ,także i ja oglądając tę mszę świętą ... miałem dłuższą chwilę własnej refleksji, zadając sobie kolejny już raz m.in. takie pytania : DLACZEGO AŻ Z TAKIM ZEZWIERZĘCENIEM  ICH WSZYSTKICH POMORDOWANO ?! DLACZEGO PO TYLU LATACH UKRAIŃCY AŻ TAK UKRYWAJĄ TĘ PRAWDĘ ?! DLACZEGO BLOKUJĄ POLAKOM BADANIA DOTYCZĄCE TEJ RZEZI ?!

Od dłuższego już czasu planowałem ten dzień 08 lipca 2018 roku - jako chwilę refleksji,zadumy nad tragicznym losem mieszkańców wsi Stara Huta na Zamojszczyźnie, nad którą przed laty  pastwił się okupant hitlerowski w czasie II wojny światowej.
Już w ubiegłym 2017 roku otworzyliśmy uroczyście część pomnika upamiętniającego ich los,aby teraz w roku 2018 wszystkich personalnie z imienia i nazwiska uczcić ku pamięci potomnych , tak aby każdy mógł jasno i czytelnie powiedzieć KTO rzeczywiście zginął z rąk katów i oprawców : hitlerowskich Niemców!
A ponieważ tuż po zakończeniu tej tragicznej wojny we wsi tej, u swoich dziadków wychowywała się i chodziła do szkoły moja mamunia - postanowiłem od dłuższego czasu uczestniczyć także i w tych czynnościach. Uczestniczyć ale CZYNNIE ...
A było to wszystko przed laty ... maksymalnie 150 mb od tego pomnika!

W mundurze leśnika brałem udział w tych uroczystościach nie tylko dlatego,że od zawsze jestem z nim kojarzony ale dlatego,iż to  POLSCY LEŚNICY OD WIEKÓW ZAWSZE STALI NA STRAŻY WIERNOŚCI OJCZYŹNIE i słowom : BÓG - HONOR - OJCZYZNA!
W bieżącym 2018 roku , w setną rocznicę odzyskania przez Polskę NIEPODLEGŁOŚCI Polscy leśnicy Lasów Państwowych nadal organizują, lub współuczestniczą w bardzo wielu takich uroczystościach - i ogromna chwała im za to!

Na uroczystości w Starej Hucie przyszło wiele osób,ale co najważniejsze ... byli Ci,którzy przeżyli ten tragiczny czas ! A ja muszę tutaj dodać, iż w poprzednim roku była na uroczystościach moja babcia,która kończy w tym roku 99 lat !
Gdy patrzyłem obecnie na twarze tych ludzi - widziałem 4 pokolenia mieszkańców wsi Stara Huta,dla których nie trzeba było słać specjalnych zaproszeń.
Oni stawili się na tą uroczystość kierowani własną potrzebą dowiedzenia się czegoś więcej na temat ich wsi i losów jej mieszkańców tych sprzed dziesięcioleci , o których od teraz z imienia i nazwiska będą mogli mówić.
Cała Zamojszczyzna jest wręcz usiana kamieniami pamięci po żołnierzach AK,którzy zginęli na tej ziemi broniąc jej i swych rodzin za wszelką cenę, nawet cenę życia - przed hitlerowcami!
Przykładowy obóz żołnierzy AK w Błódku  niedaleko wsi Nowiny... nieopodal tego miejsca zginął w roku 1943  mój dziadek Jan Sitarczyk.

A JA DOBRZE ZNAJĄC HISTORIĘ TYCH ZIEM - UŚWIADOMIŁEM SOBIE,IŻ TEN POMNIK JEST PIERWSZYM TAK DOKŁADNYM POMNIKIEM NA ZAMOJSZCZYŹNIE W KTÓRYM WYSZCZEGÓLNIONO WSZYSTKIE OFIARY POCHODZĄCE Z TEJ WIOSKI, A KTÓRE PONIOSŁY ŚMIERĆ Z RĄK HITLEROWCÓW W CAŁEJ II WOJNIE ŚWIATOWEJ!

W swym myślę,że ciekawym historycznie wystąpieniu - gorąco namawiałem rodziny ofiar z tej miejscowości do zgłaszania do Instytutu Pamięci Narodowej Oddział w Lublinie każdego z przypadków zamordowania ich bliskich.
ZBRODNIE WOJENNE NIE ULEGAJĄ ŻADNEMU PRZEDAWNIENIU I  SĄ ZAWSZE ŚCIGANE PRZEZ PROKURATURĘ !!!
Ja osobiście już to zrobiłem - zgłaszając fakt zamordowania przez hitlerowców w 1943 roku mojego dziadka Jana Sitarczyk  i podając do przesłuchania świadków,którzy już zostali przez prokuratora przesłuchani.

Przy okazji jestem dumny z polityki jaką uprawia i którą reprezentuje rząd Prawa i Sprawiedliwości
z Panem Jarosławem Kaczyńskim - a który to żąda od Niemców zadośćuczynienia za krzywdy wyrządzone Polsce i jej narodowi, w tym także pochodzenia żydowskiego.
To nikt inny jak Pan Kaczyński polecił wyliczyć rozmiar tych krzywd...
To również nikt inny jak Pan Kaczyński w imieniu milionów Polaków stara się aby ten od dziesięcioleci problem ZWIĄZANY Z ZAMYKANIEM NAM UST I SIEDZENIEM CICHO zakończyć wreszcie w tych sprawach!
DOŚĆ MILCZENIA W KWESTIACH ZBRODNI NA POLSKIM NARODZIE I WMAWIANIA NAM,ŻE ... POLSKA ZRZEKŁA SIĘ KIEDYŚ SWYCH PRAW DO ODSZKODOWAŃ ZA NIE!
Dość również z tego typu polityką poprawności i ustępliwości jaką stosowały poprzednie opcje polityczne w Polsce...WSTAŃMY WRESZCIE Z KOLAN - bo nie mamy się czego wstydzić!!!

 Przedkładam Wam zdjęcia,które zrobiłem z tych uroczystości w których obowiązkowo pomnik został poświęcony przez księdza, a następnie uroczyście odsłonięty.
Organizatorem powyższych uroczystości ,, OCALIĆ OD ZAPOMNIENIA - WRZESIEŃ 1939 ROK STARA HUTA,, był Andrzej Gancarz sołtys tej miejscowości - którego bliscy również zginęli w czasie II wojny światowej!
Człowiek tryskający energią, do którego wszyscy mieszkańcy lgną jak do ojca - bo wiedzą,że za co się nie weźmie to zawsze skończy się to sukcesem.
Obecny na tych uroczystościach burmistrz Krasnobrodu powinien być dumny,że ma w swych szeregach takiego sołtysa - którego tylko wspierać finansowo a rzeczy niemożliwe stają się możliwymi za sprawą Andrzeja Gancarz,który jak mówią ,,potrafi wszystko załatwić,,.
Dla przykładu nawet w bieżącym roku piłki z Polskiego Związku Piłki Nożnej od jej Prezesa Zbigniewa Bońka ... również załatwił.
A pomnik ten już na trwałe wpisał się w historię nie tylko Starej Huty...

 Chwila poświęcenia ...
 Przecinanie wstęgi i odsłonięcie tablicy pamiątkowej...
 Andrzej Gancarz i przemawiający burmistrz Krasnobrodu...




 Nawet regionalna orkiestra grała...
 Lubię takie spotkania...ten Pan ma dziś prawie 90 lat. Chodząca , żywa historia tych ziem.
 A wszyscy z dumą i pewną refleksją przysłuchiwali się poszczególnym wystąpieniom. W ich wyrazie twarzy widać żyjące ciągle wspomnienia i opowieści ich bliskich z II wojny światowej...
 Ksiądz (... będący gościnnie z Francji w Starej Hucie) w trakcie przemowy.


 Chwila wyświęcenia płyty z 25 osobami mieszkańcami Starej Huty, pomordowanymi przez Niemców!
 Stojący w zadumie goście z różnych stron Polski...
 ,, TYLKO POD TYM KRZYŻEM , TYLKO POD TYM ZNAKIEM - POLSKA BĘDZIE POLSKĄ, A POLAK POLAKIEM,, ... przypomniałem słowa poety w swym przemówieniu !


Bardzo dumny jestem z tego,że w 100-lecie odzyskania niepodległości przez moją Ojczyznę Polskę 
mogłem dołożyć i swoją cegiełkę ku pamięci tragicznych losów jej mieszkańców.



Piszę jak jest....

Krzysztof  Kowalczyk